W dniach 29 lutego – 1 marca odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa "Biblioteka [w] transformacji: rola oprogramowania w transformacji
bibliotek, archiwów i muzeów”, organizowana przez Bibliotekę Uniwersytecką im.
Jerzego Giedroycia we współpracy z American Systems. Była ona kontynuacją wrześniowej
konferencji, której jeden z celów stanowiła próba odpowiedzi na pytanie: czy
biblioteki rzeczywiście podlegają stałej transformacji oraz czy mogą ją
inicjować i realizować w praktyce? Temat spotkania zachęcił do uczestnictwa nie
tylko pracowników bibliotek naukowych czy naukowych instytutów
bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, ale i specjalistów z innych dyscyplin
– historyków, socjologów czy kulturoznawców, a prezentowane ciekawe referaty
nierzadko stawały się zalążkiem zajmujących dyskusji. Wrześniowa konferencja,
przebiegająca w inspirującej atmosferze, pozostawiła jednak u uczestników
pewien niedosyt. Lekarstwem na to okazała się być kontynuacja, zaplanowana na
przełom lutego i marca – tym razem w nadmorskim Kołobrzegu.
Konferencja, zatytułowana „Biblioteka
[w] transformacji: rola oprogramowania w transformacji bibliotek, muzeów i
archiwów”, skupiała się już na jednym z ważniejszych tematów zaprzątających
obecnie pracowników instytucji GLAM (galerii, bibliotek, archiwów i muzeów),
czyli nowoczesnych rozwiązaniach informatycznych, narzędziach do zarządzania
zasobami bibliotecznymi, archiwami i uczelniami wyższych, systemami
automatyzacji procesów oraz platformach cyfrowych wspierających dostęp do
wiedzy. Była skierowana przede wszystkim do dyrektorów bibliotek, archiwów,
bibliotekarzy systemowych oraz pracowników Centrów Kompetencji Cyfrowych na
uczelniach wyższych i miała stanowić forum umożliwiające dzielenie się
praktycznymi doświadczeniami z zakresu wdrażania oprogramowania w instytucjach
kultury i nauki.
By umożliwić uczestnikom
zaprezentowanie swoich projektów oraz podzielenie się sukcesami w implementacji
innowacyjnych rozwiązań, a także zdobycie nowej wiedzy i umiejętności
dotyczących konkretnych narzędzi, program konferencji obejmował prezentacje
eksperckie oraz warsztaty praktyczne. W ciągu dwóch konferencyjnych dni zostało
wygłoszonych 11 referatów podzielonych na sesje tematyczne. Pierwsza z nich
została poświęcona repozytoriom instytucjonalnym – dr Leszek Szafrański,
wicedyrektor ds. zasobów cyfrowych Biblioteki Jagiellońskiej, wprowadził
uczestników konferencji w zagadnienia związane z wdrożeniami na przykładzie
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Repozytorium Otwartych Danych
Badawczych Uczelni Krakowskich. Natomiast mgr Daria Wojdanowicz i mgr Agnieszka
Dolińska z Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
przedstawiały przebieg i wnioski z realizacji wdrożenia tamtejszego
repozytorium, działającego na podstawie popularnego otwartoźródłowego systemu
dSpace.
Druga sesja dotyczyła kolejnych tematów
wdrożeniowych zarówno w teorii, jak i praktyce. Dr Dawid Kościewicz, zastępca
dyrektora Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu,
przedstawiał metodę na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, jaką jest Design
Thinking. To podejście do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o
głębokie zrozumienie potrzeb użytkowników, stawiające na pracę zespołową oraz
eksperymentowanie i testowanie hipotez. Dr Kościewicz omawiał płynące z niego
korzyści na przykładzie działalności Centrum DT HUB, funkcjonującego w
Uniwersytecie Ekonomicznym. Mgr Wiesław Wróbel, zastępca dyrektora Biblioteki
Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia, zaprezentował przebieg i efekty
realizacji projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”, w ramach
którego uruchomiono system biblioteczny do obsługi Biblioteki Zbiorów
Dostępnych. Ideą tego działania było utworzenie stałej bazy wersji cyfrowej
dokumentów bibliotecznych, gotowych do udostępniania studentom z
niepełnosprawnościami na zasadzie zdalnego dostępu z własnych urządzeń poprzez
logowanie w Centralnym Serwerze Uwierzytelniania. Prelegent w swoim wystąpieniu
zwracał uwagę słuchaczy na problemy wynikające z konieczności przestrzegania
prawa autorskiego oraz przedstawiał możliwości rozwoju systemu w przyszłości, a
także dokonał praktycznej prezentacji jego funkcji (w tym deponowania i udostępniania
zbiorów). Tomasz Kalota, pełnomocnik rektora ds. regionalnego GLAM w
Uniwersytecie Wrocławskim, omawiał z kolei projekt „Workflow do opracowania
publikacji cyfrowych na uczeni”. Miał on na celu stworzenie wirtualnego
warsztatu pracy dla badaczy, naukowców i pracowników dydaktycznych UWr, który
umożliwiałby samodzielne przygotowanie cyfrowych publikacji do prezentacji
online oraz prowadzenie zajęć z wykorzystaniem materiałów źródłowych. W jego
ramach pracowano nad opracowaniem lub rozwojem trzech e-usług: Agregatora
Dorobku Naukowego, Wirtualnego Laboratorium Transkrypcji i Repozytorium
Uniwersytetu Wrocławskiego. Prezentowane działania stanowiły doskonały
przykład, jak dobrze zorganizowany workflow pozwala na lepszą organizację
działań i uporządkowanie etapów pracy, zwłaszcza w dużych lub wielowątkowych
projektach z udziałem wielu partnerów udostępniających różnego rodzaju zbiory.
Po lunchu nastąpiła sesja uwzględniająca
również inne niż biblioteki instytucje z sektora GLAM. Rozpoczęła ją dr hab.
Marlena Jabłońska, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, której
wystąpienie miało na celu pokazanie obszarów wspólnych działalności galerii,
bibliotek, archiwów i muzeów w Polsce. Prelegentka podkreślała przede wszystkim
potrzebę zacieśniania współpracy oraz wskazywała możliwość transferu wiedzy i
umiejętności pomiędzy tymi instytucjami jako rozwiązanie palącego problemu
braku wystarczających zasobów do realizacji kolejnych projektów. Spore
zainteresowanie wzbudził również referat Piotra Frąckowiaka, dyrektora Archiwum
Uniwersytetu Szczecińskiego, w którym prelegent opowiadał o budowaniu marki
archiwum, m.in. poprzez współpracę z uczelnianą administracją czy obecność w
mediach społecznościowych. Mgr Sebastian Wojnowski, p.o. dyrektora Biblioteki
Głównej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, zajął się natomiast
przedstawieniem zalet wykorzystywania specjalistycznego oprogramowania w
procesie publikacji czasopism i monografii naukowych w otwartym dostępie,
pozwalające przenieść cały proces wydawniczy do serwisu internetowego. W swoim
wystąpieniu omawiał również przykłady złych i dobrych praktyk udostępniania
publikacji w otwartym dostępie, zarówno na przykładzie repozytoriów
instytucjonalnych, jak i otwartych systemów publikacji czasopism czy
monografii. Pierwszy dzień konferencji
zakończyło wystąpienie dr Aleksandry Losik, która na przykładzie PAN Biblioteki
Kórnickiej poszukiwała odpowiedzi na pytanie czy cyfryzacja biblioteki naukowej
w ramach projektu unijnego jest dla takiej jednostki, udręką, wyzwaniem czy
może okazją do dalszego rozwoju. I mimo ostatecznej konkluzji, że w procesie
realizacji wystąpiły wszystkie te elementy, to korzystanie z funduszy
europejskich stanowi niezaprzeczalną szansę na wprowadzenie nowoczesnych metod
pracy, podniesienie kwalifikacji zawodowych i wiedzy pracowników, a także danie
użytkownikom narzędzi zapewniających lepszy dostęp do zgromadzonych zasobów.
Drugi dzień konferencji był
krótszy, ale również zawierał ciekawe wystąpienia. Rozpoczął go Mateusz
Michalski z Fundacji Instytut Edukacja Pro Futuro, którzy przedstawiał
konkretne wskazówki, jak pozyskać finansowanie unijne na realizację projektów.
Sporym zainteresowaniem cieszyła się także prezentacja warsztatowa dr. Mikołaja
Pukianca z American Systems, który omawiał sposoby wykorzystania wirtualnej
rzeczywistości w działalności bibliotek, muzeów czy archiwów, a także jej
przydatność w edukacji. Chętnie wysłuchano również informacji o ofercie firmy
digitalizacyjnej skanowanie.pl, w której produktami można się było zapoznać w
trakcie trwania konferencji. Jednak niezaprzeczalnym gwoździem programu było
otwarte forum dyskusyjne, w trakcie którego głos mógł zabrać każdy. Podczas
dyskusji omawiano strategie cyfrowego udostępniania zasobów, narzędzia
wspierające otwarty dostęp oraz innowacje w zakresie udostępniania zbiorów
bibliotecznych online. Uczestnicy konferencji chętnie dzielili się również
doświadczeniami z wdrożeń systemów bibliotecznych czy repozytoryjnych, a także
wspólnie poszukiwali odpowiedzi na napotykane w trakcie tych procesów
trudności.

Zorganizowana w Kołobrzegu
konferencja miała być platformą do dyskusji na temat innowacyjnych kierunków
rozwoju bibliotek naukowych oraz promowanie współpracy między bibliotekami
naukowymi, muzeami i archiwami. Wnioskując z opinii i pochwał otrzymanych od
uczestników, zakładany cel udało się osiągnąć. Podczas prezentacji, prelekcji i
spotkań kuluarowych wymieniano się dobrymi praktykami, omawiano możliwości
integracji systemów informatycznych między różnymi instytucjami, szukano
sposobów na pokonanie piętrzących się wyzwań. Liczymy na to, że zasiane podczas
spotkań i prelekcji ziarna inspiracji zaowocują kolejnymi, nowatorskimi projektami,
a sama konferencja doczeka się kontynuacji.
Fot. Ewa Witkowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz